11-5-21
Goedemiddag OuweTaaie,
Dank voor uw uitgebreide mail waarin u voorbeelden aandraagt om het
verkeersleven van de automobilist in Nederland aangenamer te maken. Een
ervan is het laten verdwijnen van de verkeersdrempels. Uw mail heb ik
besproken met onze belangenbehartigers op het gebied van verkeersveiligheid.
Hieronder hun reactie. Verkeersdrempels:
Er zijn zeker voordelen om de verkeersdrempels in Nederland weg te halen
want ze zijn verre van comfortabel maar zonder deze snelheidsremmers zouden
er veel meer ongelukken in woonwijken gebeuren. En dat is precies de reden
waarom de ANWB niet zal pleiten om ze weg te halen. Het lastige is dat ieder
land zijn eigen manier heeft om de verkeersveiligheid te bevorderen. Dat
komt deels doordat de situatie per land verschilt en de aanpak daarop is
aangepast. In Nederland staat het beheer en onderhoud van wegen op een
relatief hoog niveau. Daarmee onderscheiden wij ons van veel landen.
Verkeersdrempels zien wij als een noodzakelijk kwaad. Ze zijn verre van
comfortabel, maar zonder deze snelheidsremmers zouden er veel meer
ongelukken in woonwijken gebeuren.
Puntenrijbewijs
Uw voorstel om als alternatief een puntenrijbewijs zoals in Duitsland in te
voeren zodat mensen wel uitkijken om boetes te krijgen anders raken ze hun
rijbewijs kwijt, begrijpen we. Wij pleiten voor een verkeersboetestelsel dat
leidt tot veiliger gedrag in het verkeer. De hoogte van het boetebedrag moet
het risico van de overtreding op de verkeersveiligheid reflecteren;
verkeersdeelnemers moeten zich hier bewust van zijn. Daarbij onderstreept de
ANWB dat verkeersboetes niet gebruikt moeten worden als inkomstenbron om
begrotingen te sluiten, maar ten goede moeten komen aan de
verkeersveiligheid. Met onze rijscholen zetten we ons in om zoveel mogelijk
veilige bestuurders op te leiden om ook op dat onderdeel van de
verkeersveiligheid onze bijdrage te leveren.
Wij
begrijpen dat u desondanks nog veel onbenutte kansen ziet in het
verkeersbeleid. Verkeersveiligheid heeft voor de ANWB een hoge prioriteit en
wij behartigen de belangen van onze leden op alle niveaus en onderdelen
hiervan, aldus onze belangenbehartigers.
Meneer Timmermans, misschien is bovenstaande reactie niet helemaal de
reactie die u had gehoopt maar u heeft wel duidelijkheid. Mocht u nog vragen
hebben, dan hoor ik dat graag.
Met
vriendelijke groet,
ANWB Experts |
24-5-21
Goedemorgen OuweTaaie,
Hartelijk dank voor uw reactie op ons antwoord, die ik ook een beetje had
verwacht.
Uw reactie stuur ik door naar onze belangenbehartigers op het gebied van
verkeersveiligheid.
Mochten zij nog inhoudelijk willen reageren of van standpunt veranderen, dan
laten we u dat uiteraard weten.
Met
vriendelijke groet,
ANWB Experts Monique Kruse |
experts@anwb.nl <experts@anwb.nl>
Verzonden: dinsdag 25 mei 2021 08:29 Aan: info@ouwetaaie.nl RE:
verkeersdrempels Beste mensen,
Te hoge snelheid meestal oorzaak verkeersongelukken.
De enige goede manier om bestuurders aan de ter plaatse geldende snelheid te
houden
is het invoeren van boete naar draagkracht en het puntenrijbewijs.
Dan zijn er zelfs geen verkeersdrempels meer nodig!
Dit is het enige middel dat effectief is! Overtuigend bewezen in Duitsland.
Zie ook op
https://ouwetaaie.nl/Verkeersdrempels.htm
Verkeersdrempel zijn alleen van nut als er om de 200 meter een ligt.
Hoge verkeersboetes treffen alleen de man met de pet.
Verkeer remmende maatregelen 30 km/u. etc. Hebben bijna geen enkele nut,
Als er geen sanctie opstaat zoals boete naar draagkracht en het
puntenrijbewijs.
De ANWB is van mening dat verkeersboetes niet gebruikt moeten worden als
inkomstenbron om begrotingen te sluiten, maar ten goede moeten komen aan de
verkeersveiligheid. Als dit zo was waarom hebben we de hoogste
verkeersboetes, de duurste brandstofprijzen van Europa. Nederland is het
duurste land voor de bijtellingen als enigste land BPM.
Wie wel eens in Duitsland auto rijdt zal het opgevallen zijn als er langs de
weg een verkeersbord opduikt met b.v. max. snelheid 60KM ziet men
onmiddellijk dat auto’s voor hem reageren aan de remlichten die aangaan.
Door het punten rijbewijs houd men zich hier aan de verkeersregels. Dit is
een van de vele voorbeelden waarom een puntenrijbewijs noodzakelijk is
geworden
Nieuwe verkeersdeskundige bij allerlei instanties willen graag direct scoren
door het aanleggen en promoten van verkeersdrempels. Alle beschikbare media
wordt geïnformeerd, hoe gemotiveerd ze zijn wat betreft verkeersproblemen
oplossen.
In tussen springen wij van de een naar de andere verkeersdrempel.
Groet van www.ouwetaaie.nl |